.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مطهری:خاتمی‌ظرفیت رهبری اصلاحات‌رادارد

فرزند شهيد مطهري با اعتقاد بر اينكه موسوي و كروبي مرتكب اشتباهاتي پس از انتخابات رياست جمهوري گذشته شده‌اند، از ظرفيت بالقوه خاتمي براي رهبري جريان اصلاحات سخن گفت.

به گزارش شمال نیوز به نقل ازایلنا ،علي مطهري از تلاش‌هاي دولت اصلاحات براي نهايدنه كردن آزادي بيان در جامعه به نيكي ياد كرده و از اينكه فضاي آزادي در دولت دهم در حد مطلوبي نيست، گلايه‌ند است. او به استناد اينكه در حال حاضر بسياري از انتقادات به دولت و شخص رئيس‌جمهور به عنوان توهين به رئيس‌جمهور تلقي مي‌شود، سخنان رئيس‌‌جمهور مبني بر اينكه ايران آزادترين كشور دنياست، را يك شعار و ادعا مي‌خواند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس كه از جمله منتقدين سياست‌هاي فرهنگي دولت احمدي‌نژاد است، با تاكيد بر اينكه نگاه فرهنگي دولت احمدي‌نژاد از معيارهاي اسلامي دورتر از نگاه خاتمي است، از هنرمندي رئيس‌جمهور در تضعيف غيرت ديني در قشر متدين و حزب‌اللهي سخن گفت كه آنها را نسبت به مسائل فرهنگي بي‌تفاوت كرده است.

علي مطهري نماينده تهران با بيان اينكه اصلاح‌طلبان در دوره 8 ساله حضورشان در حاكميت تا حد زيادي توانستند مساله آزادي بيان را نهادينه كنند، ادامه داد: اگرچه در آن دوره برداشت‌هاي غلطي از آزادي‌هاي اجتماعي وجود داشت و مرز ميان آزادي اجتماعي اسلامي با بي‌بندوباري مشخص نبود. اما آثار آزادي بيان تا بعد از دوران اصلاحات نيز باقي بود.

وي با بيان اينكه در دولت نهم آزادي بيان در حد مطلوبي وجود داشت، خاطرنشان كرد: اما بعد از انتخابات رياست‌جمهوري دهم و در مدت يكساله عمر اين دولت، آزادي بيان وضعيت مطلوبي ندارد و ما اميدواريم كه اين وضعيت بهبود يافته و لااقل به وضعيت آزادي بيان در دولت نهم بازگرديم.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس در پاسخ به سوالي كه به اظهارات رئيس‌جمهور مبني بر اينكه ايران آزادترين كشور دنياست اشاره داشت، گفت: اين حرف ايشان صرفا يك شعار و يك ادعاست. چرا كه در حال حاضر بسياري از انتقادات به دولت و شخص رئيس‌جمهور به عنوان توهين به رئيس‌جمهور تلقي مي‌شود و از نشر آن جلوگيري مي‌شود، برخي از روزنامه‌ها به دلايل واهي توقيف مي‌شوند و پاسخ‌هاي معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد در كميسيون فرهنگي مجلس نیز قانع‌كننده نبوده است.

وي با بيان اينكه فضاي انتقاد به دولت و به طور کلی حکومت در صداوسيما نيز مطلوب نيست، ادامه داد: بنابراين نمي‌توان گفت كه آزادي بيان در جامعه ما در حد مطلوبي است.

مطهري كه پيش از اين از اصلاح‌طلبان به دليل عدم پايبندي به ارزش‌ها انتقاد كرده بود در پاسخ به اينكه آيا اين انتقاد به تمامي اصلاح‌طلبان وارد است و آيا تمامي آنها به اصل ولايت فقيه پايبند نيستند؟، اظهار داشت: در دوره اصلاحات اعتقاد به عدم پايبندي به برخي ارزش‌هاي اجتماعي و اخلاقي را در روزنامه‌هاي وابسته به دولت مي‌ديديم. اگرچه برخي از آنها مرز آزادي اجتماعي به مفهوم اسلامي با بي‌بندوباري را مشخص كردند و حتي خود آقاي خاتمي در اين اواخر چند ‌بار اعلام كردند كه منظور ما از آزادي، ولنگاري نيست؛ اما اين سخنان ديرهنگام بود. چرا كه فضاي جامعه تغيير كرده و جوان‌ها گاهي همان مفهوم بي‌بندوباري را از آزادي فهميده بودند. اما درباره اصل ولايت فقيه، اکثر آنها معتقد به این اصل بوده و هستند اما برداشتشان با برداشت برخی اصول گرایان متفاوت است و به برداشت برخی دیگر از اصولگرایان نزدیک است.


نماينده تهران با اعتقاد به اينكه نگاه دولت احمدي‌نژاد به مسائل فرهنگي تفاوت چنداني با نگاه دولت اصلاحات در اين زمينه ندارد، متذكر شد كه حتي در برخي زمينه‌ها نگاه فرهنگي دولت احمدي‌نژاد از معيارهاي اسلامي دورتر است. بسياري از پديده‌ها و اتفاقات ضدفرهنگي كه امروز در سطح جامعه، در دانشگاه‌ها، سینما وتئاتر، سواحل دریا، ورزش بانوان و غیره وجود دارد، كه اگر در دولت اصلاحات وجود داشت، موجب بحران‌هاي اجتماعي و تظاهرات گسترده متدينين و امت حزب‌الله مي‌شد.

به گفته وي يكي از هنرهاي احمدي‌نژاد آن است كه غيرت ديني در قشر متدين و حزب‌اللهي را ضعیف و گاهی زایل كرده و اكثر آنها را نسبت به مسائل فرهنگي بي‌تفاوت و بی حس كرده است. وضعیت پوشش اسلامی در جامعه بهترین دلیل بر این مدعاست، که البته با تلاش برخی افراد غیور و اشاره رهبری وتاکید مراجع تقلید این غیرت درحال زنده شدن است.

نماينده تهران در پاسخ به اينكه چرا حساسيت اقشار مذهبي نسبت به اين مسائل كمرنگ شده است؟، گفت: اين از زيركي و هنرمندي آقاي احمدي‌نژاد است كه همواره يك دشمن فرضي درست می کند و جامعه را از نظر سیاسی دو قطبی می کند و مردم از ترس اينكه انتقاد آنها به نفع آن دشمن فرضي تمام شود، سكوت اختيار مي‌كنند و در این میان دولت سیاست های خود را اعمال می کند.

مطهري در پاسخ به اينكه در آستانه نزديكي به سالگرد انتخابات رياست‌جمهوري چه توصيه‌اي به نامزد پيروز و نامزدهاي مغلوب در اين انتخابات داريد؟، گفت: نظر من همان چيزي است كه قبلا گفته‌ام. بايد به اتهامات تمامي كساني كه در ايجاد اين فتنه نقش داشتند، به طور همزمان رسيدگي شود. چه آقاي موسوي و كروبي كه اتهامات سنگيني دارند و چه آقاي احمدي‌نژاد كه اتهام سبکی دارد. هنوز هم معتقدم كه احمدي‌نژاد بايد به خاطر نحوه مناظره‌اش از خانواده هاشمي عذرخواهي كند و البته اين امر نافي رسيدگي به اتهامات برخي فرزندان آقاي هاشمي نيست.

وی گفت من در دیدارنمایندگان مجلس با رئیس قوه قضائیه به ایشان گفتم اگر می خواهید اعتماد مردم به قوه قضائیه افزایش یابد، از طرفی آن سه نفر را به طور همزمان محاکمه کنید و از طرف دیگر به اتهامات معاون اول رئیس جمهور و آقای مهدی هاشمی به طور همزمان رسیدگی نمایید.

نماينده اصولگراي مجلس با اعتقاد به اينكه موسوي و كروبي نبايد در سالگرد آغاز اين فتنه به فكر شعله‌ور كردن دوباره اين آتش باشند خاطرنشان كرد: معتقدم كه لازم بود در روزهاي آغاز اين فتنه به معترضين مجوز تجمع یا راهپيمايي داده می شد تا آنها به بيان اعتراضاتشان بپردازند و در مقابل، به اظهارات آنها پاسخ داده می شد تا حقايق براي مردم روشن شود و حجت بر معترضان تمام گردد. اما در حال حاضر من موافق با صدور مجوز براي تجمع يا راهپيمايي در سالگرد این حادثه نيستم. چراكه حقايق براي مردم روشن شده و حجت بر آنها تمام شده است و صدور این مجوز به معناي روشن شدن دوباره آتش فتنه است.

وي با تاكيد بر لزوم شكل‌گيري وحدت ملي به دليل مسائل هسته‌اي كشور ادامه داد: اگر اوضاع داخل كشور ما درست باشد و مردم متحد باشند، غربي‌ها به هيچ‌وجه براي حمله نظامي به كشور ما وسوسه نمی شوند، اما اگر تفرقه حاكم باشد آنها راه نظامي را انتخاب مي‌كنند.

مطهري در واكنش به اظهاراتي مبني بر لزوم تغيير ليدرهاي جريان اصلاحات گفت: انتخاب رهبران يك جريان اجتماعی و سیاسی یک امر قراردادي نيست. چرا كه رهبران اجتماعي را مردم تعيين مي‌كنند. اين خواست و تمایل جامعه است كه كسي را به عنوان رهبر يك جريان اجتماعي مشخص می‌کند و اين طور نيست كه گروهي تصميم بگيرند كه رهبري جريان اصلاحات به عهده فلان فرد يا فلان گروه باشد.

وي با بيان اينكه به طور طبيعي در جريان كشمكش‌هاي سياسي و اجتماعي، رهبر يك جريان سياسي مشخص مي‌شود، اظهار عقيده كرد در حال حاضر فضا به سمت تغيير رهبری جريان اصلاحات پيش مي‌رود و آقايان موسوي و كروبي به دليل اشتباهات فاحشي كه مرتكب شده‌اند، به طور طبيعي از رهبري اين جريان عزل شده‌اند.

نماينده تهران در پاسخ به اينكه چه كساني ممكن است جايگزين اين افراد در رهبري جريان اصلاحات شوند؟، اظهار داشت: به نظر مي‌رسد كه در حال حاضر افراد معتدل‌تري همچون آقايان خاتمي، منتجب‌نيا و مجيد انصاري در اين جريان از پايگاه اجتماعي بهتري برخوردارند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

saye 2 خرداد 1389
آقای مطهری !اگر آزادی بیان در دولت دهم وجود ندارد شماها چطور میتوانید به همین راحتی انتقاد کنید و با تندی و احساسی برخورد کنید.پس آزادی بیان و انتقادوافتراو...وجود دارد که حضرت عالی و اصلاح طلبان و اصولگرای درجازده مثل شما به همین راحتی میتازید. و در لفافه طرفداری ار اصلاح طلبان میکنید و برای حزب مقابل صورت مسیله میسازید.اگر اعتراض و آشوبه بعداز انتخابات راقبول نداریدپس چرا میگیداگر مجوز اعتراض داده میشد؟راستی شما مردم را احمق فرض کردی؟کمی به کتابهای حضرت استاد شهید مطهری را عمیق مطالعه فرمایید.اگر وحدت ملی مهم است که شعار میدیدپس چرا خودتان را از این ملت و دولت جدا میدانید وگروه منتقدین به دولت را تشکیل میدید. این یعنی عدم وحدت که ازش حرف زدید.......

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.187 seconds.